Böszörményi Jenő
gépészmérnök
Névváltozatok
1881-ig Goldhammer
Születési adatok
1872. április 23.
Érkeserű, Bihar vármegye
Halálozási adatok
1957. augusztus 8.
Budapest
Család
Sz: Goldhammer Lipót biztosítási intézeti főügynök. Fia: Böszörményi Miklós (1914–2002) orvos, tüdőgyógyász.Iskola
A zürichi műszaki egyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1893).Életút
A bp.-i Danubius Gép- és Hajógyár, majd a Ganz és Társa Gyár mérnöke (1893–1896), a Fegyver- és Gépgyár gépszerkesztő mérnöke (1896–1898), uo. a gyár dízelmotor-konstrukciós irodájának vezetője (1898–1902). A Société Anonyme Westinghouse autógyár Le Havre-i üzemének mérnöke, főmérnöke (1902–1908), a Westinghouse londoni megbízottja (1908–1909), a Westinghouse gyár aradi főmérnöke, műszaki igazgatója (1909–1911). A bp.-i Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. műszaki igazgatója (1911–1915), az aradi MARTA Auto Rt. műszaki igazgatója (1915–1919). A Magyar Állami Vas- és Gépgyár tanácsadója (1924–1925), a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) műszaki igazgatója (1925–1931). Az első magyarországi dízelmotor-konstrukciós iroda megszervezője, az első magyar dízelmotor tervezője (a Magyar Cukoripari Rt.-nek, 1899-ben). 1902-től elsősorban benzinmotorok tervezésével fogl., részt vett a Westinghouse-gyár népszerű francia automobiljainak tervezésében. Később a Westinghouse megbízta a gyár aradi vállalatának vezetésével, ahol gépkocsikon kívül teherautókat és autóbuszokat tervezett. Miután a Westinghouse-gyár Aradon csődbe ment, kezdeményezte, hogy a vállalatot átvegye az osztrák Daimler és a Magyar Ruggyantaárugyár (MARTA Auto Rt. néven, 1915-ben). Az 1920-as években ő indította el a Magyar Általános Gépgyárnál az abban az időben rendkívül népszerű Magomobil és Magosix (ill. Supermagosix) autótípusok sorozatgyártását; ezek voltak az első, sorozatban gyártott magyar autók.Emlékezet
Rudolf Diesel csak két évvel korábban tervezte meg az első, róla elnevezett dízelmotorját. Elismerése jeléül a Böszörményi által tervezett motort Ungarische Bauart-nak (= magyar típus) nevezte, ma is így hívja azt a technikatörténet. 1901-ben, a Fegyver- és Gépgyárban folyó motorgyártás annyira megelőzte a világ többi országát, hogy az augsburgi Diesel Rt. mintaként ajánlotta azt Angliának.Szerkesztés
Az Automobil (1907-től) és a Honi Iparc. lapok munkatársa (1908-tól).Főbb művei
F. m.: Az automobil-mótorok – A luxus-automobilok alváza. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1909)Tökéletesítések a benzin-elektromos vasúti mótoros kocsik szerkesztésén. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1911)
Budapest közlekedési bajai és a mótoromnibusz. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1912)
A budapesti autóbuszkérdésről. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1913)
A magyar személyautóipar feltámasztása nemzeti érdek. (Honi Ipar, 1937).
Irodalom
Irod.: Balogh Artur: Adalékok a Diesel-motor történetéhez, különös tekintettel a magyar mérnökök szerepére. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1961)Balogh Artur: B. J. és a Diesel-motor. (MTA VI. Osztálya Közleményei, 1966)
Balogh Artur: B. J. (Műszaki nagyjaink. 1. köt. Bp., 1967)
Velich István–Fogarasi Gábor: Régi magyar autótípusok. (Bp., 1988).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelent: nevpont.hu, 2013
Aktuális havi évfordulók
Abodi Nagy Béla
festőművész
Gergely János
orvos, immunológus
Gárdonyi Albert
történész, levéltáros
Haeffner Emil
muzeológus, egyiptológus
Igmándy József
etnográfus, biológus, botanikus
Foglalkozások
politikus (663), orvos (604), író (459), történész (363), jogász (331), irodalomtörténész (285), szerkesztő (274), újságíró (268), műfordító (228), pedagógus (214), költő (189), közgazdász (181), gépészmérnök (168), nyelvész (167), biológus (144), festőművész (121), vegyészmérnök (120), római katolikus pap (117), kémikus (115), mezőgazdasági mérnök (109), matematikus (100), művészettörténész (96), muzeológus (93), levéltáros (91), fizikus (89)