Barta Lajos
Barta Lajos

2024. április 16. Kedd

Barta Lajos

szobrász

Névváltozatok

Beck

Születési adatok

1899. március 9.

Budapest

Halálozási adatok

1986. május 8.

Köln, NSZK


Család

Testvére: Barta István (1892–1976) festőművész és Barta Mária (1897–1969) festőművész, grafikus, iparművész.

Iskola

A bp.-i Iparművészeti Iskolában Zutt Richard keramikus tanítványa (1911–1915), majd Telcs Ede magántanítványa (1915–1916), az iglói faipari iskolában művészi fafaragást tanult (1917). Olaszországi (1920–1922), majd párizsi tanulmányútja után hazatérve Aba Novák Vilmos szabadiskoláját látogatta (1925–1927).

Életút

Olaszországi tanulmányútja idején Milánóban terrakottagyári munkás (1920–1922), majd a bp.-i Tim Terrakottagyár munkása (1923–1924). Kiállító művész (1925-től). Külföldre távozott (1965): a rolandsecki művésztelepen alkotott (1965–1970), Párizsban dolgozott (1970–1974), majd Kölnben telepedett le. A magyar absztrakt szobrászművészet egyik jelentős képviselője, korai plasztikáit még az art-déco stílus jelemezte. Miután megismerkedett Rozsda Endrével egy újabb párizsi tanulmányútja (1938–1943), eredményeként jutott el a nonfiguratív művészetig. Szürrealista alkotásaival csatlakozott a Bp.-en megalakult Európai Iskolához (1946). „Hivatalosan” azonban realista stílusban kényszerült alkotni, az I. magyar képzőművészeti kiállításról Boldog család című művét megvásárolták az Elnöki Tanács számára, néhány kisplasztikáját (Kalapácsvető; Futballista; Lengyel mazurka; Olvasó honvédek) a herendi porcelángyár sokszorosította. 1956. szept.-ben aláírta a Formalista művészek a formalizmusról című nyilatkozatot, amelyben a „modern” művészek egy csoportja – az Európai Iskola tagjainak egy része, az ún. Hetek – teret és nyilvánosságot követelt nézeteinek és műveinek. A csoporttal együtt állított ki 1956. okt.-ben az esztergomi Keresztény Múzeumban. Az 1960-as évek elején készített monumentális, nonfiguratív művei díszítőplasztikaként közterületre – játszóterekre – kerültek (pl. Hullám, Pécs, 1960; Lovacskák, Bp., 1964). Az NSZK-ban és Franciaországban monumentális köztéri plasztikai megbízásoknak tett eleget. Az alapvető térformákból építkezett, a nonfiguratív művészethez élete végéig hű marad.

Emlékezet

1967-ben 19 szobrot és 5 rajzot ajándékozott a székesfehérvári István Király Múzeumnak. Idekerült közel 100 plasztikából és 1000-nél több rajzból álló hagyatéka is (1986). Néhány műve (Libapásztorlány, 1937; Fiúfej; Leányfej, 1950-es évek; ill. Bábu; Napóra; Plasztika, 1960-as évek első fele) megtalálható a Magyar Nemzeti Galériában (MNG).

Kiállítások

F. kiállításai: egyéni: Alkotás Művelődési Ház. Rozsda Endrével (Bp., 1943)
Művészklub (Kecskemét, 1964)
Galerie PRO (Bad Godesberg, 1966)
Galerie Porta (Wuppertal, 1967)
Galerie Arlequin (Meilen, Svájc, 1968)
Galerie Mathias (Köln, 1968)
Városi Múzeum (Bonn, 1970)
Galerie Chevalier (Párizs, 1973)
Allianz Haus (Köln, 1975)
Galerie Wünsche (Hamburg, 1976)
Galerie Friedrich (Köln, 1977)
Arthotek (Köln, 1981)
emlékkiállítás: Szent István Király Múzeum (Székesfehérvár, 1986 és 1999)
Magyar Képzőművészeti Főiskola (Barcsay Terem, Bp., 1995)
csoportos: Magyar Képzőművészetért Mozgalom I. kiállítása. Ernst Múzeum (Bp., 1946)
Magyar Képzőművészek Szabadszervezetének II. Szabad Nemzeti Kiállítása. Fővárosi Képtár (Bp., 1947)
A magyar képzőművészet új irányai. Nemzeti Szalon (Bp., 1948)
Európai Iskola XXXI. kiállítása. Művész Galéria (Bp., 1948)
Hét művész kiállítása. Keresztény Múzeum (Esztergom, 1956)
Európai Iskola. A huszadik század művészete. Csók Képtár (Székesfehérvár, 1973)
Az (ismeretlen) Európai Iskola. Budapest Galéria (Bp., 1984)
Wer hat Angst vor Moholy-Nagy… Ungarische Künstler in Deutschland. Osteuropäisches Kultur- und Bildungszentrum (Köln, 1987).

Főbb művei

F. m.: köztéri szobrai: Hullámok (műkő, Pécs, Megyei Művelődési Központ, 1949)
Hajladozó (bronz, Bonn, 1957)
Tavasz (bronz, Siegen, 1958)
Pár (beton, Wuppertal, 1957 k.)
Kút. IV. Madár (műkő, Bp., Káposztásmegyer, Vízművek, 1960–1961)
Napóra (műkő, Siófok, 1960–1962)
Három ló (műkő, Bp. Gellért-hegy, Jubileumi Park, 1963)
ősrégi forma (bronz, Köln, 1966)
Védelmet keresők (bronz, Köln-Weidenspech, 1967)
Akrobaták (bronz, Mühlheim, 1967).

Irodalom

Irod.: B. M. (Szabad Művészet, 1947)
B. L. emlékkiállítása. Kat. Bev. Perneczky Géza. (Székesfehérvár, 1986)
Perneczky Géza: Das Verzeichnis des plastischen Werkes von Lajos Barta. (Köln, 1986)
Kovalovszky Márta: B. L. kiállítására. (Vigilia, 1989)
György Péter– Pataki Gábor: Európai Iskola. (Bp., 1990).

Megjegyzések

Lexikonok eltérő halálozási adata: máj. 13.!

Szerző: Kozák Péter

Műfaj: Pályakép

Megjelent: nevpont.hu, 2013

×

Földieknek látszók

Női szentek és boldogok

Legújabb könyvemben tizenkét különös sorsú, közismert, mégis ismeretlen 10–13. századi női szent, boldog és boldog emlékezetű nő életútja szerepel. A szentekről és boldogokról azt hihetnénk, hogy önmegtagadó, imádságos, nem egyszer aszketikus életük kiáltó ellentétben állt világi kortársaik tevékeny mindennapjaival. Valójában valamennyiük élete küzdelmes volt, tele gyarlósággal, hibával, szerencsés és szerencsétlen döntések sorozatával, rendkívüli jellemük azonban a magyarság sorsdöntő pillanataiban felülemelkedett minden addigi kétségen és korláton. Talán egyetlen fejedelmi család sem adott annyi szentet, mint a három évszázadon át uralkodó Árpád-ház, talán egyetlen történelmi korszakban sem élt annyi női szent és szent életű női hitvalló, mint az Árpád-kori Magyar Királyság területén. Az uralkodói dinasztia szentjein kívül könyvem megemlékezik a keresztény hitet a külhonban terjesztő magyarországi uralkodónőkről és fejedelemasszonyokról is.

A Kossuth Kiadó gondozásában megjelent, gazdagon illusztrált album kedvezményes áron, 5942 forintért megrendelhető a vevoszolgalat@kossuth.hu emailen.

Kozák Péter
a Névpont szerkesztője