Névpont.hu

Keresés a következőre: Keresnivaló

    Részletes keresés

    Legfrissebb publikációk
    Básti Lajos emlékezete
    Dsida Jenő
    Dsida Jenő és a Magyar Zsoltár
    Reményik Sándor
    Reményik Sándor, az utolsó erdélyi bárd

    Benedek György

    gépészmérnök, repülőmodellező, sportvezető


    Született: 1921. július 18. Budapest
    Meghalt: 2004. április 19. Budapest

    Család

    Sz: Benedek György tisztviselő, Benedek Ida.

    Iskola

    A bp.-i Mátyás Király Gimnáziumban éretts. (1939), a bp.-i József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (JNMGE) gépészmérnöki okl. szerzett (1943), a drezdai List Közlekedési Főiskolán doktorált (1975).

    Életút

    A Danuvia Fegyver- és Lőszergyár (1944–1945), a Hárosi Faipari Üzem gépészmérnöke (1945–1948), politikai okokból letartóztatták (1950). A Székesfehérvári Könnyűipari Szerszámgépgyár tervezőmérnöke (1950–1954), a Budapesti Járműfejlesztő Intézet fejlesztőmérnöke (1954–1957), a Hajtómű-, Felvonó- és Festőberendezések Gyára tervezőmérnöke, osztályvezetője (1960–1981).

    Világbajnok (1958: szabadonrepülő gumimotoros modellek csapat). Magyar bajnok (vitorlázórepülő-modellek versenyágban 1938; lejtőmenti kategória, 1942; lejtőmenti kategória, magasstartos kategória, 1943; magasstartos kategória; gumimotoros repülőmodellek versenyágban, 1940; FAI kategória, V modell kategória, 1941: földi indítású időtartammodell kategória, 1943, 1944; FAI kategória, 1947; FAI kategória földi, kézi és vízi indítással, 1954, 1956; átlag kategória; zárttéri versenyágban, 1942; mikrofilmes, papírbevonatú kategória, 1948, 1949, 1955; mikrofilmes kategória, 1950, 1958; forgószárnyas kategória; szabadon repülő mechanikus modellek versenyágban 1944; körrepülő modellek gyorsasági versenyágban 1955–1961; szabadonrepülő gumimotoros modellek versenyágban 1959, 1961; rádió-távirányítású vitorlázórepülő-modellek versenyágban 1960; túra versenyágban 1961). A repülőmodellezés valamennyi versenyágában válogatott és a nemzetközi élmezőny tagja (1940-től).

    1937-től versenyzett, pályafutását a Cavalloni Ferenc által alapított gimnáziumi aeroklubban kezdte, 1938-ban indult először országos versenyen (Budaörsön), 1939-től közel ötven magyar bajnokságot nyert és számos nemzeti rekordot állított fel a különböző kategóriákban. Legjelentősebb rekordja, a BV–1 vitorlázó modelljével elért nemzetközi magassági rekordja (1948: 2364 méter) még ma is fennáll. Szintén 1948-ban, zárttéri modellel elsőként haladta túl a tíz percet, 1950-ben hőlégsugaras modelljével 180 kilométer/órás sebességi nemzetközi rekordot ért el. Székesfehérvárott Horváth József mérnök-modellezővel 10 db amerikai Dyna-jet hőlégsugármotort készített, az egyik ilyen motorral sikerült túlszárnyalnia a 220 kilométer/órás sebességet (1952. aug.-ban; a továbbfejlesztett motorral elérte a 248 kilométer/órás sebességet, 1955-ben, majd a 257 kilométer/órát, 1957-ben, ill. a 281 kilométer/órát 1958-ban!). Az első aranyjelvényes (1942), az első aranykoszorús repülőmodellező (1947).

    Emlékezet

    Sportvezetőként Harsányi Györggyel a magyarországi zárttéri modellezősport elindítója (1940), a II. vh. után a magyar modellezősport egyik újjászervezője (1945), az első országos verseny szervezője (1946). Az Országos Magyar Repülő Egyesület (OMRE) alapító tagja, a modellezési osztály vezetője (1948–1950), kezdeményezője és kikísérletezője az ún. körrepülő modellek bevezetésének (1949). a Budapesti Dózsa, ill. az Újpesti Dózsa modellező-szakosztályának vezetője (1953–1962), a Modellkísérleti Intézet alapító vezetője (1957–1960).

    Elismertség

    Emlékére a Magyar Modellező Szövetség évente Benedek György-emlékversenyt rendez (2005-től).

    Elismerés

    Népi Repülésért I. fokozat (1948), Model of the Year Award (Free Flight Society, USA; 1981).

    Szerkesztés

    A Magyar Repülés munkatársa, a repülőmodellező rovat szerkesztője (1950-től) és az Ifjú Sólyom munkatársa (1952-től).

    Irodalom

    Irod.: Ki kicsoda a magyar sportéletben? I–III. köt. (Bp., 1994–1995)
    Önéletrajz. (Cavalloni Híradó, 2004)

    Szerző: Kozák Péter
    Műfaj: Pályakép
    Megjelenés: nevpont.hu, 2013

    Foglalkozások

    agrárpolitikus (13), állatorvos (70), állattenyésztő (16), antropológus (12), atléta (18), bakteriológus (14), bányamérnök (38), belgyógyász (77), bencés szerzetes (30), bibliográfus (22), biofizikus (12), biokémikus (36), biológus (178), bíró (13), bőrgyógyász (17), botanikus (61), ciszterci szerzetes (16), csillagász (16), diplomata (27), edző (69), egyházi író (20), énekes (14), entomológus (24), építész (66), építészmérnök (26), építőmérnök (31), erdőmérnök (44), esztéta (32), etnográfus (77), evangélikus lelkész (13), farmakológus (18), feltaláló (20), festő (120), festőművész (117), filmrendező (14), filológus (56), filozófus (75), fizikus (108), fiziológus (14), fogorvos (18), földbirtokos (12), földmérő mérnök (19), folklorista (32), fül-orr-gégész (22), gazdasági mérnök (99), gazdasági vezető (10), gazdaságpolitikus (23), genetikus (12), geofizikus (14), geográfus (53), geológus (69), gépészmérnök (152), grafikus (66), gyermekgyógyász (34), gyógypedagógus (14), gyógyszerész (38), hadtörténész (15), helytörténész (14), hidrológus (13), honvéd tábornok (59), honvédtiszt (21), iparművész (16), író (903), irodalomtörténész (265), jezsuita szerzetes (11), jogász (300), jogtörténész (18), karnagy (12), kémikus (169), kertész (31), kertészmérnök (20), klasszika-filológus (42), kohómérnök (23), költő (173), könyvtáros (63), közgazdász (169), kritikus (52), kultúrpolitikus (19), labdarúgó (32), levéltáros (88), matematikus (93), mérnök (672), meteorológus (14), mezőgazda (118), mezőgazdasági mérnök (98), mikológus (12), mikrobiológus (22), miniszterelnök (15), műfordító (196), műgyűjtő (17), művelődéstörténész (34), művészeti író (14), művészettörténész (90), muzeológus (81), nagybirtokos (63), neonatológus (14), neurológus (41), neveléstörténész (11), növénynemesítő (29), numizmatikus (10),


    © Névpont, 2018. | A címszavakat írta, szerkesztette: Kozák Péter | Kapcsolat: kozakpeter@nevpont.hu, nevpont@kozakpeter.hu